Loading..

Ακαδημία Ψαλτικής Ειρμός Παιδική και Νεανική Βυζαντινή Χορωδία


ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Η Ακαδημία Ψαλτικής Ειρμός ιδρύθηκε το 2011 στη Θεσσαλονίκη από τον Σπυρίδωνα Ασπιώτη, Μουσικοπαιδαγωγό – Λειτουργιολόγο και αποτελεί πανελλήνια πρωτοπορία και μοναδικότητα.
Με απόφαση του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ.Φιλοθέου, ο ΕΙΡΜΟΣ αποτελεί την Παιδική και Νεανική Βυζαντινή Χορωδία της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης.
Η σύσταση Παιδικής και Νεανικής Βυζαντινής Χορωδίας στοχεύει στην ενεργητική συμμετοχή των πιστών στην Λατρεία και κυρίως των παιδιών και των νέων στη Θεία Λειτουργία, αλλά και σε όλες τις ιερές ακολουθίες της Εκκλησίας μας.
Σήμερα, ο ΕΙΡΜΟΣ αριθμεί συνολικά γύρω στους 50 χορωδούς και αποτελεί την πρώτη και μοναδική Παιδική και Νεανική Βυζαντινή Χορωδία στην Ελλάδα, με αμιγώς λειτουργικό χαρακτήρα.
Με τον ΕΙΡΜΟ, τα παιδιά λαμβάνουν ενεργητικό ρόλο στη Λατρεία, συμμετέχοντας άμεσα στα φωνητικά Σύνολα και τη Χορωδία, ψάλλουν τις ιερές ακολουθίες ἐν ἑνὶ στόματι καὶ μιᾷ καρδίᾳ, ενώ προσκαλούνται και συμμετέχουν τακτικά σε Αγρυπνίες και άλλες ιερές ακολουθίες σε Μονές του Αγίου Όρους και αλλού.
Η Ακαδημία Ψαλτικής Ειρμός ηχογραφεί και εκδίδει πρωτότυπα διαδραστικά χριστιανικά ηχοβιβλία, ενώ (μέχρι τον Ιούλιο 2025) αριθμεί 503 λειτουργικές και καλλιτεχνικές συνάξεις και εκδηλώσεις.
Καταρτίζει, συντονίζει και υλοποιεί Εκπαιδευτικά Προγράμματα της Ι.Μ.Θεσσαλονίκης που απευθύνονται σε Σχολεία της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (π.χ. ο «ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ», με τη συμμετοχή άνω των 400 μαθητών, οι οποίοι συνέψαλαν με τον ΕΙΡΜΟ στον παλαιοχριστιανικό Ιερό Ναό Παναγίας της Αχειροποιήτου – Γ΄ Χαιρετισμοί, 21.03.2025).
Η Διδακτική και Παιδαγωγική Μέθοδος που εφαρμόζεται στην Ακαδημία Ψαλτικής Ειρμός [Ασπιώτης, Σπ. (2015). Η Διδακτική και Παιδαγωγική της Εκκλησιαστικής Μουσικής: Μέθοδοι και τρόποι διδασκαλίας] αποτελεί σήμερα πηγή, έμπνευση και αντικείμενο μελέτης για μεταπτυχιακές και πτυχιακές εργασίες, πηγή αναφοράς και βιβλιογραφικής έρευνας σε εισηγήσεις και ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια.
 
 
ΟΦΕΛΗ
Η συμμετοχή στον ΕΙΡΜΟ:
Ωφελεί τα παιδιά γνωσιολογικά και πνευματικά, ενισχύοντας την προσωπική και κοινωνική τους ανάπτυξη.
Αναπτύσσει την αυτοεκτίμηση, ενδυναμώνει την αυτοπεποίθηση, βελτιώνει τις θετικές συμπεριφορές και κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών.
Συμβάλλει στην επικοινωνία, την ομαδικότητα την ψυχαγωγία, τη διασκέδαση και τη δημιουργικότητα των παιδιών.
Προσφέρει μια ασφαλή διέξοδο με επίκεντρο την εν Χριστώ διδασκαλία και αγωγή, απέναντι στην κρίση αξιών, τον ατομικισμό, τον εγωκεντρισμό, τη βία και την αποξένωση που κατακλύζουν την εποχή μας.
Ο βιωματικός χαρακτήρας των μουσικών εργαστηρίων του ΕΙΡΜΟΥ προκαλεί αλληλεπίδραση με μουσικό διάλογο και καλλιτεχνικά επιχειρήματα, τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη κριτικής σκέψης, προφορικού λόγου, ενεργητικής μουσικής ερμηνείας και ακρόασης και ενός καλλιτεχνικού αισθητηρίου.
 
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ
Η Ακαδημία Ψαλτικής Ειρμός εφαρμόζει τεκμηριωμένες επιστημονικά σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους διδασκαλίας της εκκλησιαστικής μουσικής, αναπτύσσει διαδραστικά μουσικά εργαστήρια και δέχεται στα τμήματά της παιδιά από τη βρεφική ηλικία, ακόμη και από την εμβρυακή (εκ κοιλίας μητρός, όπως προτείνουν οι σύγχρονοι Άγιοί μας, Πορφύριος και Παΐσιος).
Τα παιδιά του ΕΙΡΜΟΥ εκπαιδεύονται από εξειδικευμένους μουσικοπαιδαγωγούς στη διδασκαλία της μουσικής και της ψαλτικής, με βάση τις παιδαγωγικές πρακτικές της Κλασικής Ελλάδας, των Πατέρων της Εκκλησίας, της Βυζαντινής περιόδου και των σύγχρονων Μουσικοπαιδαγωγών παγκοσμίως, και προετοιμάζονται για τις ιερές ακολουθίες της Εκκλησίας!
Χάρη στην πρωτότυπη διδασκαλία που εφαρμόζεται στις τάξεις του ΕΙΡΜΟΥ, μικροί και μεγαλύτεροι σπουδαστές, με ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα κατάλληλο για την ηλικία τους, διδάσκονται βιωματικά Ψαλτική Τέχνη και Επιστήμη, Θεωρία της Ελληνικής Παραδοσιακής και Εκκλησιαστικής Μουσικής, Φωνητική τοποθέτηση, Ορθοφωνία και Άρθρωση, Υμνολογία και Λειτουργική, Τυπικό και Τελετουργική· διδάσκονται να ψάλλουν με επίγνωση λόγου και μέλους.
Η συστηματική οργάνωση, οι τακτικές επί εβδομαδιαία βάση πρόβες και η μεθοδική διδασκαλία και προετοιμασία, προσφέρουν δυνατότητα απόκτησης ευσυνειδησίας περί το λειτούργημα της ψαλτικής τέχνης, ομοιογένεια, δέσιμο, συνοχή και ακρίβεια στην ερμηνεία και τη μουσική εκτέλεση.
Η καλλιτεχνική και ερμηνευτική διδασκαλία προσφέρεται με τη μέθοδο της σπειροειδούς μάθησης, ανάλογα με την ηλικιακή ανάπτυξη, το γλωσσικό, γνωστικό και μουσικό επίπεδο των συμμετεχόντων μαθητών. Γι’ αυτό και οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες και οι διδακτικές ενότητες κατανέμονται σε διάφορα επίπεδα, μέσω των οποίων οι μαθητές διδάσκονται να ερμηνεύουν τη μουσική όπως τα βρέφη  τη μητρική γλώσσα!
Μέσω αυτής της πολυεπίπεδης διδασκαλίας στον ΕΙΡΜΟ, η μουσική γίνεται βίωμα στην καρδιά και τον νου του παιδιού. Μεγαλώνοντας ο μαθητής, κατέχει ισχυρά τη μουσική και δη τη Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική, ερμηνεύοντάς την φυσικά, αβίαστα και άριστα, με ήθος, εκκλησιαστικότητα, ιεροπρέπεια και σεμνότητα.
 
Με τη συμμετοχή στις λειτουργικές συνάξεις και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις της Ακαδημίας Ψαλτικής Ειρμός προάγεται η αλληλοπεριχώρηση (συμπερίληψη), καθώς οι δράσεις αυτές περιλαμβάνουν:
Ομαδοσυνεργατική, βιωματική και εμπειρική μέθοδο διδασκαλίας και ερμηνείας.
Διέγερση του ενδιαφέροντος των μαθητών για νέες γνώσεις.
Δημιουργία κινήτρων για ενεργό συμμετοχή και μάθηση.
Ώθηση για καλλιτεχνική δημιουργία και ενθάρρυνση.
Καλλιέργεια άμιλλας.
 
Στην Παιδική και Νεανική Βυζαντινή Χορωδία «Ακαδημία Ψαλτικής Ειρμός» μπορούν να συμμετέχουν αγόρια και κορίτσια, βρέφη, νήπια, μαθητές και μαθήτριες δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου, φοιτητές και φοιτήτριες, ενώ αναπτύσσονται ειδικά τμήματα με γονείς, καθώς και με εγκύους μητέρες.
 
Με τη δική μας Επιστημονικὴ Παιδαγωγική Μέθοδο επιτυγχάνεται η Εκμαίευση της γνώσης μέσω της χαράς._
 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content